Kaikki hoivatuottajat ruohoa leikkaamaan

Posti tulee lujaa kotipalveluihin. Posti suunnittelee myös oman hoitohenkilökunnan palkkaamista ja olemassa olevan henkilöstön kouluttamista hoivatöihin. Edellisviikolla Posti kertoi laajentavansa palvelutarjontaansa ruohonleikkuuseen. Keskiviikkona kotipalvelujen liiketoiminta-alueen johtoon esiteltiin Petri Kokkonen. Erästä maineikasta suomalaista laulavaa rumpalia lainaten näyttää siltä, että nyt laitetaan ”höpinää tötteröön”.

Posti uusi strategiansa viime kesänä. Kotihoivan palvelut on yksi uutta muotoa hakevan Postin painopisteistä, joiden kautta yhtiö hakee kasvua. Posti haluaa kasvua erityisesti ”nopeissa palveluissa”, joissa työntekijä viipyy asiakkaan luona hetken esimerkiksi postikierrosta tehdessään. Posti on kuljettanut kuntien kotihoidon ja koululaisten ruokakuljetuksia jo pitkään, joten on täysin loogista, että asiakaskunnan ympärille aletaan kokeilla muitakin palveluja.

Helsingin Sanomat spekuloi kaksi viikkoa sitten Postin pilkkomista niin, että yleispalveluvelvoitteen mukaiset kirjeiden kärräykset ajettaisiin toiseen yritykseen ja toiseen kilpailukykyinen liiketoiminta. Vaikka pääministeri Juha Sipilä (kesk) ampui huhut saman tien alas, kotipalvelut ovat ehdottomasti sitä kilpailukykyistä liiketoimintaa.

Kotiin tulevilla ei-sairaanhoidollisilla hoivapalveluilla on entistä enemmän kysyntää. Kansalaisten varallisuus on suurimmillaan 65–74-vuotiaana, kun lapset ovat aikuisia ja asuntovelka on maksettu. Tällä varallisuudella ollaan ehkä nykyään myös valmiimpia ostamaan palveluja kotiin. Juuri ruohonleikkuun kaltaisia ei-sairaanhoidollisia hoivakonsepteja kaikkien hoivayritysten ja -järjestöjen kannattaisi kehittää. Mitä muuta siihen kylkeen, lääkekuljetukset, kaupassa käynti ja siivouspalvelut?