Miksi hoitoalaa ei saa arvostella julkisesti?

Viime päivät julkisuudessa on keskusteltu siitä, millaista hoitoa päivystyksessä saa tai ei saa. Tehy-lehden blogissa sairaanhoitaja Jan Holmberg puolestaan kirjoittaa, että alan ammattilaisten toimintaa ei pidä arvostella julkisesti vaan hoitaa asia vähemmällä hälyllä virallisia valituskanavia pitkin.

Miksi terveydenhuollon ammatit olisivat sellainen erikoisryhmä, jonka toimintaa ei saa arvostella julkisesti? Vain muutama kuukausi sitten keskusteltiin siitä, miten poliisi kohtelee kaupungilla ulkomaalaistaustaisia ihmisiä, joilla ei ole esittää passia. Poliisista ei tultu arvostelemaan keskustelun aloittanutta James Nikanderia alias Mustaa Barbaaria, vaan poliisi keskittyi oman toimintamallinsa kuvaamiseen.

Läpinäkyvyyden aika on tullut jäädäkseen, eikä sote-sektori pääse sen ulkopuolelle. Valituksia ei synny läpinäkyvyyden takia vaan siksi että on valitettavaa.

Onko järkevää vedota henkilökuntamitoituksiin, kiireeseen tai potilaiden hengenvaaraan? Vai pitäisikö tutkia onko jossain korjattavissa oleva puute?

Valtaosa potilaista ei ole akuutissa hengenvaarassa ja erittäin monella alalla tehdään töitä alimitoitetulla henkilökunnalla ja jatkuvassa kiireessä ilman, että asiakasta tylytetään. Vaikkapa ravintoloissa. Jos lääkäri tai hoitaja menee ravintolaan, kuinka kauan hän ymmärtää henkilökuntaa, joka ilmoittaa että ruuat tulevat kun tulevat. Hei, meillä on tässä nyt vähän tärkeämpiä asioita, odota.

Meistä jokainen on varmasti saanut sekä hyvää että huonoa palvelua. Omalle kohdalle on osunut suorastaan ällistyttävän erinomaista palvelua esimerkiksi HUS laboratoriossa, mutta valitettavasti toinenkin ääripää on tullut tutuksi. Esimerkiksi talvella meno terveyskeskuspäivystyksessä oli niin tylyä, etten uskaltanut jättää iäkästä äitiäni sinne yksin vaan tyhjensin kalenterini.

Tästä kirjavuudesta pitää päästä eroon. Muilla aloilla sitä karsii kaikkein tehokkaimmin asiakkaan mahdollisuus valita kukkarollaan, kenen palveluita käyttää. Hoitoalalla ei ole pakko olla kutsumuksesta, mutta myös tällä alalla raha tulee aina lopulta asiakkaan taskusta ja siksi häntä pitää haluta palvella.