Sotelle oma Wolt

Sosiaalisen median sote-keskustelujen iso mörkö on se, miten kansalainen osaa jatkossa valita erilaisista palveluista sen itselleen parhaan?

Eikä se tulekaan olemaan helppoa, jos valinnanvapauteen mennään nykyisillä työkaluilla. Valintaa voi ohjata se, saako asiakas sitä palvelua mitä hän itse haluaa vai sitä mikä hänelle on tarpeellista ja parasta. Tai sattuuko palvelu sijaitsemaan mahdollisimman lähellä? Asiakaskokemuksesta voi tulla monelle tärkein kriteeri palvelun valintaan.

Monissa tilanteissa mukava asiakaskokemus voi riittää kriteeriksi hyvin, mutta sote-palvelun pitäisi vastata mahdollisimman monella muullakin tasolla siihen perustarpeeseen mihin apua haetaan.

Mutta kuinka moni palvelujen käyttäjä miettii sitä, että esimerkiksi vakavan sairauden osuessa kohdalle on saadun hoidon turvallisuus huomattavasti tärkeämpää, kuin vaikkapa silloin kun valitaan palliatiivisen hoidon paikkaa? Sen sijaan terveyttä ylläpidettäessä ja seurattaessa voi hoidon helppo saavutettavuus olla olennaista, kun taas saattohoidossa sen merkitys vähenee.

Valinnanvapaus luo uudenlaisia palvelutarpeita ja jotta vapaudesta ei tulisi vain suurta palvelujen tuottajia ruotivaa some-keskustelusirkusta, olisi nyt hyvä kehittää eteenpäin erilaisia hoitopaikka-arviointien verkkotyökaluja.

Aivan varmaa on, että se joka luo sote-palvelujen arviointiin yhtä helpon työkalun kuin on ravintolaruoan tilaamiseen tarkoitettu Wolt, on pelin yksi voittaja.