Suurremontti tarvitaan

Terveyspalvelujen saannin suhteen suomalaiset eivät ole tasavertaisessa asemassa. Pitäisikö siis Helsingin terveysasemat siirtää Hämeenlinnaan tai sitäkin kauemmaksi. Osa suomalaisista joutuu nimittäin kulkemaan todella pitkiä matkoja palveluja saadakseen.

Suurin ongelma on tietysti jonotus. Jonotusajat ensimmäiselle lääkärikäynnille vaihtelevat, mutta yhteistä niille on että lähes poikkeuksetta ne ovat liian pitkiä.

Kun sotea väännetään nyt lopulliseen kuntoon, päättäjiltä toivoisi avarakatseista reformihenkeä. Ruotsissa valinnanvapauden toteutumista seurataan kriittisellä silmällä analysoiden. Uudistuksen päälinjoihin ollaan kuitenkin niin tyytyväisiä, että niistä ei luovuta, vaikka poliittinen valta syksyn vaaleissa vaihtuisikin.

Suomessa tätäkin epäröidään, ja yksi keskeinen argumentti liittyy siihen, ettei kaikilla ole samoja edellytyksiä käyttää valinnanvapauttaan. Johtaja Matti Apunen luonnehti tätä argumenttia kehityksen vastaiseksi, ja sitä se totisesti onkin. Mihin lopulta päädytään, jos hyväksytään ajatus, ettei kenenkään palveluja saa parantaa, jos kaikkien palvelut eivät parane yhtä paljon. Se ei siis riitä, että kaikkien palvelut parantuvat ja periaatteessa samalla tavalla.

Tulot eivät muuten Ruotsissa ole informaation saannin kannalta oleellinen tekijä. Koulutus on. Naiset ja iäkkäät kaipaavat ja tutkivat asioita tarkemmin kuin miehet. Ruotsissa tuotetaan kuitenkin tietoa niin paljon, että valinta on varmasti helpompaa kuin remonttimiehen valinta Suomessa.

Kun Ruotsissa yksityiset tulivat julkisten rinnalle tuottamaan palveluja, niin kahden ensimmäisen vuoden jälkeen suuren hoitoisuuden potilaiden ja huonotuloisten alueiden palvelujen käyttö kasvoi eniten. Yksityisten tuottajien määrä kasvoi, ja jonot katosivat. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, tuottavuus on parantunut ja kustannuskehitys on saatu pidettyä kurissa.

Järjestämisvastuulliset ovat joutuneet tekemään paljon töitä indikaattoreiden kanssa, ja he joutuvat jatkuvasti tarkkailemaan tuottajien laatua. Valitusprosessitkin ovat pitkiä.

Ruotsissa on kuitenkin uskallettu ottaa pitkä askel eteenpäin, ja järjestelmän vaikeuksia korjataan koko ajan. Meillä pelot ovat edelleen suuria.

Meillä pelätään yksityistämistä, mutta siitähän ei ole kyse, kun julkisia palveluja tuottavat yksityiset yritykset. Kyse on yksinkertaisesti parempien palvelujen tuottamisesta asiakaslähtöisemmin.