TIMMI Smart Hospital on aina samanlainen / erilainen

TIMMI Smart Hospital on modulaarinen tietojärjestelmä. Mitä ihmettä tämä oikeasti tarkoittaa?

Sitä, että TIMMI Smart Hospital mukautuu hyvin erityyppisiin tarpeisiin, koska vaikka se pitää sisällään valtavan määrän ratkaisuja erilaisiin hoitotyön haasteisiin, niin siitä poimitaan jokaiselle asiakkaalle vain heidän tarvitsemat ominaisuudet. Tämä modulaarisuus mahdollistaa kustannustehokkaat kokonaisuudet, joiden käyttöönotto tapahtuu näppärästi, kun keskitytään vain olennaiseen. Toisaalta se tarkoittaa myös sitä, että järjestelmässä on aina kasvuvaraa: mikäli tarpeet tulevaisuudessa kasvavat tai muuttuvat, niin järjestelmää on helppo kehittää mukana. Asiakkuuksillemme onkin tyypillistä laajentaa kerran hankittua TIMMI-järjestelmää uusilla toiminnallisuuksilla ajan saatossa, kun teknologialle löydetään uusia käyttötapoja, tai kun tuottavuutta halutaan kehittää investoinneilla.

Älykästä terveydenhoitoa on monenlaista

Käytännön esimerkkinä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että toimittamamme TIMMI Smart Hospital -järjestelmä voi näyttää eri kohteissa hyvin erilaisilta.

Esimerkiksi Sysmän uuteen sote-keskukseen toimittamamme järjestelmän tärkein tehtävä oli varmistaa tilojen tehokas käyttö: uudet tilat käsittävät vain kolmanneksen vanhoista neliömäärästä, joten vastaanottohuoneita ei ole varaa lojuuttaa tyhjillään. Siellä keskityimme erityisesti mahdollistamaan yhteiskäyttöisten huoneiden tehokkaan hyödyntämisen eri alojen ammattilaisten kesken TIMMI Tilavarausohjelmistolla, ja onnistuimmekin: työntekijöiden hyvinvointi ja potilastyön laatu paranivat, kun yhteisöllisyyden koettiin lisääntyneen ja arjen helpottuneen.

Toisessa kohteessa taas oli kyseessä laaja terveydenhuollon yksikkö, jossa suuri määrä ammattilaisia työskentelee hyvin vaihtelevilla aikatauluilla. Tällöin erityisen oleellisessa asemassa oli kehittämämme tilavarausautomaatio, joka hakee potilastietojärjestelmästä tiedon millaista vastaanottotyötä kullakin hoitohenkilöllä kulloinkin on. Tämän jälkeen järjestelmä luo automaattisesti tilavaraukset hoitohenkilöille niihin vastaanottohuoneisiin, jossa kyseinen työ on optimaalista suorittaa huoneiden varustuksen ja taustatietoihin tallennettujen priorisointien mukaisesti. Tällaiseen aikataulutukseen oli aiemmin mennyt valtavasti työaikaa, eikä työhuoneiden vaihtaminen ollut kovin käytännöllistä. Nyt koko tämä rumba tapahtuu automaattisesti!

TIMMIÄ ilman tiloja?

Kolmannessa esimerkissäni taas oli aivan erityyppinen tarve, sillä työntekijöiden työpisteet eivät koskaan vaihtuneet, mutta potilaskäyntien määrä oli valtavan suuri. Tällöin TIMMI Smart Hospital järjestelmästä parrasvaloissa on TIMMI Asiakasohjaus -kokonaisuutemme.

TIMMI Asiakasohjaus pitää sisällään mm. itsepalveluautomaattimme, joilla potilaiden ilmoittautuminen hoidetaan nopeasti ja tehokkaasti, sekä Ovenpieli- ja Aulanäyttömme, jotka ohjaavat potilaat sisääntuloaulasta aina oikean huoneen oven taakse — ja kutsuvat heidät sisään! TIMMI Smart Hospital osaa keskustella potilastietojärjestelmän kanssa, joten se tietää ketä odottaa, minne heidät tulee ohjata ja kenelle täytyy kertoa, että potilas on saapunut paikalle.

TIMMI Smart Hospital on kuluneen vuoden aikana toimitettu useampaan suomalaiseen terveydenhoitoalan yksikköön, ja keräämämme palaute on ollut hyvin positiivista. Ota meihin yhteyttä, niin mietitään miten järjestelmämme voisi kehittää teidän organisaationne hyvinvointia ja tuloksellisuutta!

Kirjoittaja Jukka Valkonen on Timmi Software Oy:n toimitusjohtaja.