Tulosten mukaan avoterveydenhuollon kustannuksia olisi mahdollista vähentää arviolta noin 20 miljoonaa euroa eli noin kymmenen prosenttia Päijät-Hämeen hyvinvointialueen avoterveydenhuollon noin 200 miljoonan euron kustannuksista, mikäli digitaalisia kanavia hyödynnettäisiin täysimittaisesti.
– Ohjaamalla ensimmäinen potilaskontakti digikanavaan voidaan merkittävästi vähentää kustannuksia. Digitaalisten palvelujen käyttö säästää 68 euroa per potilaskäynti, tutkimusprojektin jäsen ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Teemu Mäkelä.
Tähän euromäärään päästiin vertailemalla terveyspalveluiden tuotehinnastoa toisiinsa ja selvittämällä lisäkäynnit ensimmäisen digitaalisen käynnin jälkeen. Käynnit laskettiin vuoden 2023 käyntimäärillä ja hinnoilla Päijät-Hämeen hyvinvointialueen digiklinikalla.
– Laskimme todelliset volyymit tietyntyyppisistä käynneistä ja painotimme keskiarvon fyysisten ja digitaalisten käyntien välillä. Usein väitetään, että digitaalisilla käynneillä asiaa ei saada hoidettua loppuun. Seurasimme tätä kuukauden ajan digitaalisen käynnin jälkeen ja sieltä tuli keskimäärin 17 euroa per asiakas lisää digitaaliseen käyntiin sisältyviä kuluja, jotka on sisällytetty vertailuun. Melko vähän tuli lisäkäyntitarpeita ensimmäisen digitaalisen käynnin jälkeen, Mäkelä selventää Hoiva ja Terveydelle.
Omaolo-itsearviointia kannattaa hyödyntää
20 miljoonan euron säästöpotentiaali sisältää arvion kaikkien digitaalisten kanavien laajemmasta hyödyntämisestä. Noin puolet säästöstä muodostuu Omaolo-itsearvioinnin käytöstä. Tutkimusryhmä simuloi Päijät-Hämeen vuoden 2023 potilaskäyntiluvuilla Omaoloa, jossa on 16 hyväksyttyä sairauspolkua ja oirearviota.
– Arvioimme säästöpotentiaalia siitä näkökulmasta, jos kaikki potilaat olisivat kulkeneet Omaolon kautta. Tästä muodostui noin kymmenen miljoonan säästöpotentiaali. Toiset kymmenen miljoonaa muodostuisi siirtymästä digiin, joka on halvempaa tuottaa. Lisäksi kirjallisuudessa on huomioitu digin lisäävän häiriökysyntää, joten pyöristimme lukua alaspäin. Summa on arvio, mutta antaa suuntaa sille, että kehittämällä terveydenhuollon digitaalisia prosesseja, on saavutettavissa merkittävää kustannushyötyä.
Tutkimusryhmä vertasi vuoden 2023 digikäyntejä ja fyysisiä käyntejä Päijät-Hämeen hyvinvointialueella. Tulosten mukaan digikäynneillä saavutettiin 2,6 miljoonan euron säästö johtuen digitaalisten palveluiden tuottamisen edullisuudesta. Kolme vuotta käytössä olleella digiklinikalla oli 70 000 käyntiä vuonna 2023.
Tutkimusryhmän mukaan tulosten perusteella vaikuttaa mahdolliselta, että hallituksen asettama tavoite on mahdollinen: Ei ole merkittäviä syitä, miksi tavoite 35
prosentin digitaalisista potilaskontakteista ei voitaisi saavuttaa.
”Muutos on muuta kuin teknologiaa”
Tutkimuksen kimmokkeena oli saada lisää tietoa digitaalisten palveluiden hyödyistä ja kustannuksista.
– Halusimme ensin selvittää, onko sovellukselle kysyntää ja miten paljon. Seuraavaksi selvitimme, miten tämä potentiaali saadaan lunastettua. Hyvin selvästi nousi ammattilaisten ja käyttäjien näkökulmasta, että potentiaalia on paljon ja digiä käytetään lähes kaikilla elämänalueilla. Miksi ei siis myös terveydenhuollossa? Esteinä ovat muutoksen hitaus, se, ettei muutosta nähdä ja hyödyt eivät välttämättä näy. Siksi pitäisi myös taloudellisia hyötyjä ja käyttäjien positiivista palautetta saada esille, Teemu Mäkelä pohtii.
Mäkelän mukaan palveluntuottajien on olennaista huolehtia siitä, että data liikkuu sujuvasti eri kanavista toiseen.
– Esimerkiksi niin, että fyysisen käynnin jälkeen on mahdollista jatkaa hoitoa digitaalisesti ja tiedot siirtyvät.
Hän sanoo, että muutos ammattilaisten näkökulmasta suureksi osaksi muuta kuin teknologiaa.
– Meidän pitää varmistaa, että asiakaspolku etenee sujuvasti digipalveluiden, laboratoriopalveluiden ja fyysisten palveluiden välillä.
Tutkimuksen suositukset lyhyesti:
- Tee digistä helppokäyttöinen
- Ohjaa potilaita oikeaan kanavaan
- Lisää kustannustietoisuutta
- Integroi kattava digitaalinen itsearviointi
- Mahdollista terveydenhuollon ammattilaisten ja teknologiakehittäjien tiivis yhteistyö
- Säilytä asiakassuhteiden hallinta paikallisella tasolla ja sisällön kehitys valtakunnallisella tasolla
Oliko aihe kiinnostava ja haluaisitko kuulla lisää, miten teknologiaa on hyödynnetty sote-sektorilla eripuolilla Suomea?
Jos vastasit, kyllä! Tule mukaan maksuttomaan hoiva-alan aamuseminaariin, jossa aiheena: Miten saamme lisää pito- ja vetovoimaa sote-sektorille? Katso tapahtuman puhujat ja ohjelma täältä.
Lähde: The potential of Omnichannel in Public Healthcare, Evaluating User Experience, Cost-Effectiveness, and Implementation at Päijät-Häme Wellbeing Services County, The Final Report of Business Strategy Project, Aalto Executive MBA. Teemu Mäkelä, Timo Järvelä, Heikki Savonen, Ilari Richardt, Lauri Muhonen, Pirkka Vikatmaa
kuva: Shutterstock