Tällä viikolla Hoiva&Terveys on analysoinut yhteisöpalvelu Twitterissa käytävää keskustelua #sote-tunnisteen ympärillä. Analyysit ovat tuoneet esiin ketkä ovat aktiivisimpia keskustelijoita, ketkä saavat viesteilleen eniten suosiota ja uudelleentwiittauksia sekä sen, ketkä keskustelevat keskenään.
Yllättävää tai ei sote-uudistuksen vetäjä Tuomas Pöysti on #sote-keskustelun ytimessä. Pöysti on kertonut uudistuksen valmistelun etenemisestä aktiivisesti ja hänellä on yli 2 700 seuraajaa. Sote-tunnisteella käytävä keskustelu pyörii vahvasti Pöystin ja virkamiesporukan ympärillä. Sote-keskustelussa näyttävät twiittaavan aktiivisimmin virkamiehet, järjestöjen edustajat ja lobbarit. Kumpaa heillä on eniten – aikaa vai asiaa?
Analyysin mukaan kuitenkin yksi on joukosta poissa: sote-alan yritykset. Tarkasteluun valittiin käyttäjiä, jotka twiittavat aktiivisesti #sote-tunnisteella. Yritysten edustajilla viestittely oli kuitenkin niin verkkaista, että analysoitavaa ei juuri riittänyt.
Yritysten toimitusjohtajista ehkä aktiivisimmin twiittaa Pihlajalinnan Aarne Aktan. Pohjola Sairaalan Harri Aholla on mukavasti 1 500 seuraajaa ja Aho on myös jokseenkin aktiivinen. Terveystalon Yrjö Närhinen yrittää twiitata aika ajoin. Mehiläisen Janne-Olli Järvenpäälle on luotu tili, mutta yhtään twiittiä ei ole lähetetty. Attendon Pertti Karjalainen on twiitannut kahdesti vuonna 2013 – aiheena triathlon.
Yritysten tileillä aktiivisuus on erilaista. Terveystalo ja Mehiläinen näyttävät keskittyvät Twitterissä pääasiassa asiakaspalveluun, Pihlajalinnalle tili on keino jakaa taloustietoa ja sote-uutisia.
Mihin sote-alan tuottajaedustajien kuuluisi käyttää Twitter-tilejään? Voiko yritysten johtohenkilöiden poissaoloa selittää sillä, että heillä on muutakin tekemistä kuin kirjoitella 140 merkin iskeviä päivityksiä? Vai olisiko Twitter oikea kanava, jossa voi tuoda esiin myös sote-uudistuksen kannalta tärkeitä asioita ja nostaa näin yritysten profiilia valinnanvapauden alla? Vai riittääkö profiilin nostoon Helsingin keskustassa kulkeva raitiovaunu, joka on tapiseerattu kokonaan yrityksen väreihin?