Valtioneuvoston tuoreen selvityksen perusteella digitaalisten terveyspalveluiden käyttäjien enemmistö suhtautuu digitaalisiin terveyspalveluihin myönteisesti. Erityisen myönteisinä digitaaliset palvelut koettiin pitkäaikaissairauksien tukijana.
Ikä ei ole ainoa tekijä suhtautumisessa digitaalisiin palveluihin. Moni iäkäs on aktiivinen digitaalisten palveluiden käyttäjä ja kokee palvelut myönteisinä.
– Pelkkä ikä ei selitä ihmisen kykyä käyttää digipalveluita. Se on kuitenkin suurin tekijä, sanoo kansanterveystieteen apulaisprofessori Paulus Torkki.
Hän puhui aiheesta digitaalisten sotepalvelujen vaikutuksia arvioivan hankkeen julkaisutapahtumassa Helsingissä tänään.
Valtioneuvosto on selvittänyt sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen vaikuttavuutta hankkeessa, jossa kartoitettiin eri toimijoiden näkemyksiä digipalvelujen nykytilasta.
Selvitys osoitti, että vaikuttavuuden parantaminen vaatii kansallista ohjausta ja pitkäjänteistä kehittämistä pistemäisen hankekehittämisen sijaan.
Palvelut yhden sovelluksen alle
Torkin mukaan kokenutkin digitaalisten terveyspalveluiden käyttäjä kokee usein palvelut sekaviksi.
– On tärkeää, että palveluista luodaan ymmärrettävä kokonaisuus, joka löytyy yhden applikaation alta älypuhelimesta. Esimerkiksi HUS:in Maisa-palvelu toimii niin.
Torkin mukaan olisi tärkeää saada kansallinen strategia digitaalisten terveyspalveluiden käytöstä.
– Siinä on hyvä käydä ilmi, mitä asioita selvitetään kansallisella tasolla ja mitä uusilla hyvinvointialueilla viedään eteenpäin. Pitäisi olla selkeä näkemys siitä, mihin suuntaan palveluita ollaan kehittämässä, sanoo Torkki.
Torkin mukaan digitaalisten palveluiden avulla voidaan vapauttaa sotealan resursseja merkittävästi tilanteessa, jossa työntekijäpula on kaikkialla suuri.
– Perusterveydenhuollon palveluista jopa kymmenen prosenttia voidaan hoitaa digitaalisesti. Perusterveydenhuollon jonojen purkamisessa digitaalisilla palveluilla on jo merkittävä rooli esimerkiksi Etelä-Savossa.
On myös paljon asioita, joita digipalveluilla ei voi korvata sotealalla, esimerkiksi ympärivuorokautisia hoivaa.
Sote-palveluiden asiakkaissa on paljon sellaisia, jotka eivät pysty käyttämään digitaalisia palveluita. Sen vuoksi on tärkeä miettiä, miten myös he saavat laadukasta hoivaa.
Kuvan lähde: Shutterstock.