Kelan ja hyvinvointialueiden välistä tiedonvaihtoa parannetaan – Tarkoitus on nopeuttaa toimeentulotukihakemusten käsittelyä

Digitaalinen sote-keskus laajenee koko Pohteen alueelle samalla, kun lähipalveluita karsitaan. Digitaalisesti palveluihin pääsee myös virka-ajan ulkopuolella.

Lokakuussa alkaa kokeilu, jonka avulla Kelan työntekijä voi lähettää hyvinvointialueen sosiaalipalveluille sähköisesti pyynnön tiedoista, joita tarvitaan asiakkaan toimeentulotukihakemuksen ratkaisemisessa. Sosiaalipalveluiden työntekijä voi vastata tietopyyntöön etuustietopalvelussa, mikä nopeuttaa ja sujuvoittaa toimeentulotukihakemuksen käsittelyä.

Kelan tavoitteena on kokeilun avulla parantaa tiedonvaihtoa hyvinvointialueiden kanssa ja helpottaa sosiaalipalveluiden työtä. Tähän asti sosiaalipalvelut ovat voineet antaa tietoja puhelimitse. Tiedonvaihdon siirtymisestä sähköiseen palveluun hyötyy eniten asiakas, jonka ei itse tarvitse kuljettaa tietoja viranomaisten välillä.

Kokeilu koskee kolmea aluetta

Kokeilussa on mukana kolme aluetta: Pohjois-Karjalan hyvinvointialue, Helsingin kaupungin pohjoinen yksikkö ja Pirkanmaan hyvinvointialue. Uusi toiminto tulee vain näiden alueiden työntekijöiden käyttöön eli se ei vielä näy muiden alueiden työntekijöille. Jos kaikki toimii suunnitelman mukaan, uusi toiminto avataan kaikille hyvinvointialueille kevään 2024 aikana.

Kokeiluun osallistuvien alueiden työntekijöille järjestetään infotilaisuus maanantaina 9.10. Infotilaisuudessa kerrotaan uudesta toiminnosta ja annetaan ohjeet sen käyttöön.

 

Kuvan lähde: Shutterstock.

Edellinen artikkeliSuomalaisten työhyvinvointi heikentyy yhä – Lisääntynyt yksinäisyys on iso yhteiskunnallinen haaste
Seuraava artikkeliAluevaltuusto hyväksyi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueohjelman – Keusoten taloutta rasittavat henkilöstöpula ja ostopalvelut