Sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemukset juuttuneet ruuhkaan Valvirassa – Palveluntuottajille aiheutuu liiketoimintatappiota

Valvira tiedotti eilen (27.3.), että uuteen sote-palveluntuottajarekisteri Soteriin tulleita hakemuksia on ratkaistu lähes 1500, mutta käsittelyä odottavien hakemusten määrä on edelleen 3400.

Yksittäisen hakemuksen käsittelyaikaa ei Valviran mukaan pystytä vielä tarkentamaan, sillä rekisteröintihakemuksia käsittelee seitsemän eri virastoa, Valviran lisäksi kuusi aluehallintovirastoa. Tällä hetkellä käsittelytahti on keskimäärin muutama sata hakemusta viikossa.

– Tilanteen ratkaisemiseksi on tehty paljon, ja työ jatkuu korkeimmalla mahdollisella prioriteetilla. Yli 30 henkilöä on siirretty muista tehtävistä Soteri-työhön, rekisterin sähköiseen asiointiin tehdään korjauksia edelleen, asiakkaiden ohjeita on selkiytetty ja viestintää on tehty tehostetusti. Myös tiivis yhteistyö palveluntuottajia edustavien yhdistysten ja liittojen kanssa on ollut ensiarvoisen tärkeää. Tilanne on parempaan päin, mutta hakemuksensa käsittelyä odottavien palveluntuottajien kannalta edelleen hankala, toteaa ylijohtaja Markus Henriksson Valviran tiedotteessa.

Palveluntuottajien rekisteröinti ja Soteri-rekisteri perustuvat vuoden 2024 alussa voimaan tulleeseen sote-valvontalakiin. Uusi laki on muuttanut myös erityisesti ammatinharjoittajien tilannetta. Aiemmin he saivat aloittaa toimintansa pelkällä ilmoituksella aluehallintovirastoon. Nyt heidän on odotettava viranomaisen myönteistä rekisteröintipäätöstä ennen toiminnan aloittamista. Laki toi merkittäviä muutoksia ja useita uusia vaiheita myös viranomaisen käsittelyprosessiin.

Hyvinvointiala: Odottaminen aiheuttaa sote-toiminnan hidastumista ja liiketoimintatappioita palveluntuottajille

Hyvinvointiala Hali ry:ssä ilmoitusten käsittelyruuhkat ovat hyvin tiedossa, sillä palveluntuottajien huolestuneita yhteydenottoja tulee yhdistykseen todella paljon.

– Tilanne on todella tuskastuttava, ja toivomme, että siihen löytyy pian ratkaisuja. Tietojärjestelmä tuntuu varsin keskeneräiseltä, ja tästä johtuen tulee ilmoituksia, joissa on puutteita, joita joudutaan paikkaamaan. Myös uuden lain tulkintakysymykset viivästyttävät rekisteröintipäätöksen saamista. Odottaminen aiheuttaa monen sote-toiminnan hidastumista ja palveluntuottajille aiheutuu merkittäviä liiketoiminnan tappioita, koska he eivät voi tehdä työtään.  Esimerkiksi uusien yksiköiden avaaminen hidastuu. Niistä on kuitenkin vuokrakuluja, ja huolena on myös, että työntekijät eivät voi odottaa ilman palkkaa, vaan siirtyvät julkiselle puolelle, Hali ry:n vt. toimitusjohtaja Arja Laitinen kommentoi tlannetta.

– Valviran mukaan käsittelyaika on noin 36 tai 38 päivää, mutta tiedämme, että käsittely on kestänyt kuukausia ja siellä on vielä tuhansia jonossa, myös viime vuoden puolella jätettyjä. Lisäksi uusia ilmoituksia tulee koko ajan, joten Valviraan tarvitaan resursseja saada järjestelmä kuntoon, Laitinen sanoo.

Hän kertoo, että yhdistys on käynyt neuvottelemassa asiasta sekä ministeriössä että Valvirassa, jotta siihen löydettäisiin ratkaisuja.

– Voisiko vielä pohtia tilapäisen lainsäädännön säätämistä, kun siihen ei ollut lainkaan siirtymäaikaa. Meillä on täysin uusi lainsäädäntö, ja lain tulkintaan ja soveltamiseen luodaan vasta käytänteitä. Kyseessä on moniportainen käytäntö, jossa tapahtuu uusia asioita. Mikä on Valviran asiakaslupaus? Nyt kukaan ei pysty edes lupaamaan, että rekisteröintipäätökset saadaan ajan tasalle esimerkiksi huhtikuun tai toukokuun loppuun mennessä, Arja Laitinen sanoo.

Laitisen mukaan olisi syytä myös pohtia tilapäisen lainsäädännön jatkamista vuoden 2026 loppuun asti.

– Katse kääntyy ministeriön puoleen. Voisiko lakia soveltaa niin kuin ammatinharjoittajien osalta on toiminut 2023. Rekisteröintiä ei tarvitsisi jäädä odottamaan, vaan toiminnan voisi alkaa hakemuksen jättämisestä. Toinen helpottava asia olisi se, että Valvira linjaisi selkeästi, missä asioissa kyseessä ei olisi sellainen olennainen muutos, josta täytyy odottaa rekisteröintipäätöstä, vaan voisi löytyä jokin muu ratkaisu.

– Mietin myös jo sitä, miten käy, kun julkisen puolen rekisteröinnit pitää olla tehtynä 1.1.26. Saadaanko tämä suma purettua ja tuleeko silloin uusi suma? Silloin on tulossa aivan valtava määrä rekisteröintihakemuksia, koska julkisen puolen yksiköt eivät ole koskaan olleet ennakollisessa valvonnassa, toisin kuin yksityiset, Arja Laitinen pohtii.

Kuva: Shutterstock

Lue myös Hoiva&Terveyden uutisointi aiheesta tammikuussa 2024:

Palveluntuottajien hakemusten käsittely ruuhkautui Soterissa

Edellinen artikkeliVantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallitus päätti lähettää markkinaoikeuden Sarastia-päätöksen KHO:n arvioitavaksi
Seuraava artikkeliLehtileikkeet